هند پرداخت پول نفت ایران را آغاز کرد

رویترز به نقل از منابع آگاه هندی اعلام کرد شرکتهای پالایشگاهی هند پرداخت پول نفت وارداتی از ایران را از طریق هالک بانک ترکیه آغاز کرده اند

رویترز نوشت: هند بیش از ۵ میلیارد دلار بدهی نفتی به ایران دارد. ایران هر سال ۱۲ درصد نفت مورد نیاز هند را تامین می کند. ایران دومین صادر کننده بزرگ نفت به هند پس از عربستان به شمار می رود.

منابع آگاه اعلام کردند شرکت پالایشگاهی و پتروشیمی مانگلور بزرگترین مشتری نفتی ایران در هند، پرداخت آزمایشی بخشی از بدهی های خود به ایران را بر مبنای یورو از طریق هالک بانک ترکیه آغاز کرده است.


این مقام آگاه تصریح کرد این نخستین پرداخت مالی شرکت مانگلور برای بازپرداخت بدهی های نفتی به ایران است . امیدواریم این مکانیسم برای پرداخت پول نفت ایران ادامه یابد . این مکانیسم با همکاری و هماهنگی بانک مرکزی هند انجام شده است.


یک مقام آگاه شرکت عصار هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران در هند نیز تاکید کرد این شرکت در حال آماده کردن زمینه های پرداخت پول نفت ایران از طریق ترکیه است . سایر شرکتهای پالایشگاهی هند نیز قرار است طی روزهای آینده پول نفت ایران را پرداخت کنند.


ایران صادرات روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت به هند را برای ماه اوت متوقف کرده است . تصمیم دسامبر گذشته بانک مرکزی هند مبنی بر توقف مبادلات ارزی شرکتهای هندی با ایران در چارچوب مکانیسم اتحادیه پایاپای پولی آسیا تنشهای زیادی را در روابط ارزی دو کشور ایجاد کرده است.


پراوین کومار کارشناس ارشد اقتصادی هندی در این باره گفت حل مسائل ارزی بین ایران و هند به نفع دو کشور خواهد بود. هند خریدار بزرگ نفت ایران به شمار می رود و وابستگی زیادی به نفت ایران دارد . شرکتهای هندی اکنون برای پرداخت پول نفت وارداتی از شرکت ملی نفت ایران باید مجوز بانک مرکزی هند را دریافت کنند و با باز کردن حساب در هالک بانک ترکیه پول نفت وارداتی از ایران را از طریق بانک مرکزی هند بپردازند.


اسناد مربوط به قرارداد های نفتی هند با ایران به زبان ترکی ترجمه شده است.


هالک بانک ترکیه نیز طی بیانیه ای اعلام کرد پرداخت پول نفت وارداتی هند از ایران از طریق این بانک بر اساس قوانین سازمان ملل خواهد بود.


کومار در ادامه افزود هنوز نمی توان گفت این مکانیسم دائمی برای پرداخت پول نفت ایران از سوی هند خواهد بود چرا که باید منتظر واکنش آمریکا باشیم.


جایپال ردی وزیر نفت هند نیز تاکید کرد ما سعی می کنیم نخستین پرداخت مالی را از طریق بانک ترکیه به حساب ایران واریز کنیم . البته وی افزود هند در صورت قطع صادرات نفت ایران گزینه های جایگزینی برای جبران نفت ایران دارد . شرکتهای بارات پترولیوم، هندوستان پترولیوم و عصار نفت کافی برای جبران کاهش صادرات نفت ایران در ماه اوت را از عربستان خریداری کرده اند.

 

منبع:  فارس

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا